Blog > Komentarze do wpisu
Bond i dziewczyna Bonda. Kulturowy model męskości: Część II
Moonraker Hugo Drax to szalony multimiliarder, który chce zniszczyć ludzkość i zastąpić ją nową, wybraną przez siebie, rasą. James Bond podąża jego śladami przez Kalifornię, Włochy i Brazylię, aby finalnie skończyć… w kosmosie, gdyż tam znajduje się tajna baza, do której wysyłani są zaufani ludzi Draxa. Stosowanie przemocy jako środka rozwiązania jest filmie „Moonraker” od samego początku do jego końca. James Bond bije się niemal z każdym oponentem, a jego najbardziej zagorzałym przeciwnikiem jest człowiek o pseudonimie „Szczęki”, z którym ma największą ilość starć na pięści. James Bond walczy również z ninja i najemnikami Draxa, wysadza w powietrze łodzie, na których znajdują się terroryści i walczy w kosmosie. Środki powzięte przez szalonego multimiliardera są ostateczne, w filmie pełno jest różnorodnej broni – od białej, przez maszynową, na laserowej nie kończąc. Przemoc w tej części serii wysunięta jest na pierwszy plan.

Aby w takim galimatiasie sytuacji można było się odnaleźć potrzebny jest człowiek 
o nieprzeciętnej odwadze. Osobą najbardziej skorą do ryzyka jest oczywiście Agent 007, który skacze z samolotu bez spadochronu, ściga się motorówkami i walczy ze „Szczękami” na dachu kolejki górskiej, aby swoją przygodę zakończyć w kosmosie. Ryzykantem jest również Drax, który ma na swoim ogonie Bonda, ale chce by ten był świadkiem jego zwycięstwa i utrzymuje go przy życiu (co kończy się dla Draxa tragicznie).

Roger Moore, który gra tajnego agenta MI6, nadaje filmowi „polotu”. Jego arogancja jest lekka i wyszukana, choć czasami balansuje na niebezpiecznej granicy. Bond ma, jak zawsze zresztą, nietuzinkową opinię o samym sobie. Jest pewny siebie, stanowczy, a przy tym kulturalny. Jest to oczywiście powodem jego uszczypliwych uwag w stosunku do innych 
i ignorancji tych kierowanych do niego.

Mężczyźni w filmie „Moonraker” dążą do władzy, czego przykładem jest główny oponent Bonda – Hugo Drax, który podobnie jak jego poprzednicy, próbuje przejąć władzę nad światem. Jest bezwzględny, dba o swoje otoczenie, a przejawy zdrady tępi bezlitośnie. Wszystko to ma na celu zbliżyć go do sukcesu, jakim jest ponowne zasiedlenie planety wybranymi przez siebie ludźmi. „Szczęki” używają do dominacji siły. W stosunku do swojego przełożonego jest uległy, ale na rozkaz Draxa staje się bezwzględny i dominujący.

Mimo wszystko najważniejsi mężczyźni w filmie są racjonalnymi jednostkami. Potrafią podejmować decyzje bez zaangażowania uczuć, są opanowani. Kontrolują swoją emocjonalność, którą nierzadko chowają głęboko do swojego wnętrza, ale którą mimo wszystko można obserwować. Świetnym przykładem potwierdzającym tą obserwację jest zachowanie „Szczęk” w stosunku do swojej kobiety – Dolly.

  1. Licencja na zabijanie

James Bond postanawia zemścić się na dealerze narkotykowym, Sanchezie, który odpowiedzialny jest za śmierć żony jego przyjaciela i jego mocne poturbowanie. Aby tego dokonać postanawia zbliżyć się do niego wkradając się w jego łaski. Niestety Bond nie jest jedynym tajnym agentem, który bierze udział w akcji pojmania mafioza.

Licencja na zabijanie” to pierwszy film z serii o przygodach agenta 007, który otrzymał w Anglii kategorię "R", czyli nie dla młodych widzów. Sam James Bond z zimną krwią zabija w tym filmie aż 12 ludzi. Liczba wykroczeń, jakich (na Florydzie) dopuścił się Franz Sanchez, sięgnęła 139-ciu. Gdyby dostarczono go przed oblicze sprawiedliwości, zostałby skazany na łączną karę 936 lat pozbawienia wolności.

Licencja na zabijanie” z 1989 roku to film przepełniony męskimi bohaterami, którzy są brutalni, bezkompromisowi w zadawaniu bólu i w dążeniu do celu. Mimo, iż poznajemy Agenta również z jego wrażliwej strony, to musimy mieć świadomość, że ten nigdy nie zawaha sie użyć pięści, noża, pistoletu, bomby, czy choćby krzesła. Sceny walki pomiędzy mężczyznami są bardzo brutalne. Bohaterowie nie znają słowa „litość”.

Owa brutalność i agresja idzie w parze z bezkompromisową chęcią dominacji nad druga osoba. Juz w pierwszych scenach widzimy jak Sanchez brutalnie karze gumowa pałką swoją partnerkę za zdradę. Jest odważny i lubi ryzyko. Przybiera to nie raz ekstremalne formy zachowań, a sam mówi , że „są rzeczy gorsze niż śmierć”. Sanchez uważa, że może ustalać prawo, że posiada nieograniczoną niczym władzę wobec swojej kobiety, współpracowników, czy władzy państwowej.

Pomimo całej tej brutalności, która przeraża widza, dla części z bohaterów filmu, ważne są pewne wartości, które sprawiają, ze ich agresja jest czymś tłumaczona i przestaje być jedynie bezmyślnym pędem. Sanchez ma swoje zasady. Woli stracić ale zachować się lojalnie wobec własnego pracownika. „Lojalność jest ważniejsza od pieniędzy” – tłumaczy. Zabijając złodzieja, topi go wraz z walizką pełną pieniędzy, mówiąc do niego „Ty je zarobiłeś, ty je zatrzymaj, koleżko”. Pieniądze nie są dla niego tak ważne jak duma.

Poza tą otoczką brutalności i okrucieństwa w filmie możemy zaobserwować wrażliwość jako cechę męską. Przedstawiona jest ona jednak jako ta przeszkadzająca Bondowi w życiu, Agent cierpi, męczy się. Jego emocjonalność przyczynia sie do pielęgnacji złych emocji. Po pierwsze postanawia pomścić zmarła żonę swojego przyjaciela oraz doprowadzenie do ciężkiego stanu zdrowia samego kompana. Sprawia to, że zaczyna postępować bardzo gwałtownie, pochopnie, przestaje podchodzić do sprawy „na zimno” 
i racjonalne. Nagle ważniejsza od jego pracy, kariery czy celów brytyjskiego wywiadu staje się osobista zemsta. Charakterystyczne dla wszystkich męskich bohaterów jest to, że nikomu nie ufają do końca.

James otoczony jest kobietami, trudno mu się oprzeć którejkolwiek z nich. Flirtuje prawie z każdą, która spotka na swojej drodze. Sypia z Lupe , chociaż wie, że Pam bardzo na nim zależy. Pod koniec filmu James wykazuje się jednak empatią. Chociaż początkowo zachowuje się wręcz niestosownie całując Lupe przy Pam, gdy zauważa zmartwienie 
i zatroskanie tej drugiej, zdobywa się i na romantyzm i czułość – zeskakuje z tarasu wprost do basenu, ubrany w elegancki smoking, przyznaje się do błędu.

 

  1. GoldenEye

Pomimo wartkiej sensacyjnej akcji filmu „GoldenEye”, wizerunek mężczyzny "babiarza" i "flirciarza" przykuwa chyba najbardziej uwagę. Sam film zaczyna się juz od sceny w której pełno jest kobiet – James jedzie autem z Moneypenny, towarzystwo kobiety, ewidentnie nim zainteresowanej, nie przeszkadza mu jednak na pośrednie flirtowanie 
z inną. Gdy dostrzega namiętny i zalotny uśmiech na twarzy tajemniczej nieznajomej w aucie obok, całkowicie zapomina o bożym świecie. Ściga się z nieznajomą, a protesty, jawne okazywanie zazdrości i strachu pasażerki zupłnie nie robią na nim wrażenia. Zupełnie traci głowę dla pięknej kobiety, nie przejmując się swoja zazdrosną i przestraszoną towarzyszką.

Szybka jazda samochodem nad przepaścią w celu zaimponowania pięknej nieznajomej to zachowanie ryzykanta. Naraża życie swoje, Moneypenny, i innych uczestników ruchu dla chwili przyjemności,. Świadczy to o takich cechach jak chęć  dominacji, konkurencyjności 
i arogancji.

Z całej sytuacji wychodzi obronną ręką. W aucie ukryte ma róże, szampana 
i kieliszki, które efektowanie ujawnia w najmniej oczekiwanym momencie, obłaskawiając wściekłą Moneypenny. Jest flirciarzem, kocha kobiety, jednocześnie bawi się ich uczuciami.

Film ten w dość dużym stopniu daje nam możliwość wglądu w strukturę wrażliwości Agenta 007. Staje on bowiem przed poważnym i trudnym problemem. Wiele lat temu stracił w jednej z akcji swojego współpracownika i przyjaciela. Przez lata obwiniał się za jego śmierć. Kolejna akcja na terenach Rosji rodzi w nim pewien rodzaj nadziei, że być może pomści śmierć kompana. Ten jednak okazuje się ciągle żyjącym zdrajcą. Widzimy jak w Jamsie walczą myśli dotyczące moralnych aspektów walki ze swoim dawnym przyjacielem, poczucie krzywdy i żalu, że został przez niego oszukany, chęć zemsty. Odkrywamy, że Bond jest mężczyzną wrażliwym, nie bezrefleksyjnym, o pewnych moralnych zasadach, które ciężko mu złamać. Mimo wszytko pod koniec filmu musi podjąć decyzje – zabić przyjaciela czy nie. O ile przez cały film nie wydaje się być do takiej decyzji przekonany, kolejne prawdy jakie odkrywa na jego temat, przekonują go do zabójstwa.

Mężczyźni w „GoldenEye” są brutalni i agresywni. Nie mają skrupułów podczas zadawania bólu innym. Bezkompromisowi w ranieniu są sam Bond, Alec Trevelyan, 
gen. Arkady Orumow. Mamy tez w filmie człowieka, który nigdy się nie bije i nie zadaje bólu – intelektualistę-programistę komputerowego Borysa Griszenka . Tak samo jednak jak inni dąży do dominacji, lubi konkurować, jest odważny, lubi ponosić ryzyko. Do celów idzie po prostu inną drogą – nie pięścią czy pistoletem, a własnym umysłem. Jego cele są jednak tak samo zuchwałe jak i innych czarnych męskich charakterów. Każdy z nich na swój sposób jest grubiański, arogancki i bezwzględny. Mężczyźni są racjonalni, chłodno analizują plan działania nawet w przypadku skrajnej, niebezpiecznej sytuacji.

Blanka Rogowska i Damian Borowski

 

wtorek, 17 sierpnia 2010, socjogender
Tagi: james bond
Pamiętaj! Jeśli korzystasz z naszych tekstów pisząc własny, nie zapomnij o podaniu w swojej bibliografii i przypisach autora naszego tekstu oraz źródła - linka do artykułu.

Polecane wpisy